Sunday 15 May 2011

Sayang tak Malaysia?



*gambar dari durrasinosaurus.blogspot.com

Dah lama tak tulis dalam blog ni. Walhal ni blog baru... kena lah rajin betul tak? Kalau tidak macam mana nak menang Internet Award Show tajaan Digi. Hehehe.... lawak je.

Hari ni dalam suratkhabar Berita Minggu ada satu artikel  bertajuk Za'ba Dipersenda. Secara ringkasnya, artikel tu tentang bagaimana waris-warisnya Pendeta Za'ba terhadap Lembaga Muzium Negeri Sembilan, yang bersikap sambil lewa dengan khazanah-khazah yang, secara ikhlas dan berbesar hatinya, diberikan kepada mereka supaya ia diletakkan di Teratak Za'ba sebagai bahan sejarah.

Kecewa rasanya. Kalau institut yang bertanggungjawab memelihara warisan negeri/negara bersikap demikian, sambil lewa, ke mana lagi harus kita pergi?


Kisah Bukit Besi di Terengganu, Penjara Pudu Jail yang diroboh sewenang-wenangnya, bangunan Sultan Abdul Samad hampir dirobohkan, Convent Buki Nanas dah jadi satu lagi pusat membeli belah (berapa banyak pusat membeli beli belah yang KL perlu sebenarnya?), MCKK tempat lahirnya ramai pemimpin negara kita, mengalami kerosakan akibat dimamah usia... adalah antara berita-berita yang menghampakan.Malaysia kaya dengan sejarah, tapi kita tidak ambil kisah untuk terus mempertahankannya.

Kisah Merong Maha Wangsa, sewaktu zaman sekolah saya, ia masih dalam buku sejarah. Sekarang saya dapat tahu ia sudah tiada di dalam buku teks.Sayang bukan? Kerajaan-kerajaan lama di Tanah Melayu dulu lebih kaya, lebih lama, dan lebih matang dari kerajaan Eropah. Tapi kita tak ambil kisah dan kita tak hargai.

Sejak 6 bulan , sejak menjejakkan kaki ke tanah Malaya ni, saya perhatikan, ramai di kalangan rakyat Malaysia tidak sedar yang mereka tak sayang dan kasih pada negara. Rasa ketuanan,(bukan ketuanan melayu ya....) atau dalam bahasa Inggerisnya ownership itu kurang, Contoh lah ye, kalau kita ada barang berharga, kita jaga barang tu betul-betul kan? Kita pastikan ianya sentiasa cantik, bersih, berfungsi dengan tip-top. Tapi kita buat macam tu pada negara kita sendiri. Kenapa ya? Tak sayang Malaysia ke?

Ramai diantara kita, yang tunjukkan kita sayang negara, tak semuanya bersikap tak kisah. Kalau tidak, cerita tentang Pudu Jail, hanya akan ada di muzium, Hikayat Merong Maha Wangsa takkan difilemkan, kumpulan penduduk di Bukit Besi takkan hubungi pihal ntv7.

Soalan yang bermain dalam kepala saya, adalah, bagaimana kita nak meramaikan lagi rakyat yang sayangkan negara ni?

No comments:

Post a Comment